Uus ŠKODA Fabia: vaimustumiseks on põhjust!

Lisatud 14.01.2015

• Täiesti uudne, Tšehhis kokku pandud Fabia
• Euro NCAP maksimumtärnid
• Mõistlik hind, alates 9990 eurost

Kolmanda põlvkonna Fabial on oma eelkäijatega umbes samapalju ühist, kui ühe pere õdedel ja vendadel- napilt alla kümnendiku äratuntavast DNA-jäljest. T��ehhid pakatavad uhkusest- kolmas Fabia on esimene, päris puhas “tšehh”, inseneritööst koostekvaliteedini.
Etteruttavalt tuleb öelda, et see mäng on küünlaid väärt! Väikeses, aga igapidi kvaliteetses Fabias on piisavalt ambitsiooni, et ka suuremate, väike-keskklassi konkurentide sõidukid kauaks ajaks müügiplatsidele seisma jätta.

Sellest, et torm on tulemas, andis aimu ka äsjane What Car? Aasta Auto 2015 auhind. ŠKODA Fabia tegi võistlusel puhta töö ja kuulutati uhkelt üldvõitjaks. Möödunud aasta lõpul andis Euro NCAP Fabiale kokkupõrketestides maksimumhinde, ehk 5 punkti ja nii on Fabia omas klassis ka üks turvalisemaid autosid. Seda, kuidas Fabial Eestis minna võiks, saame peagi teada- uued autod on aasta lõpust müügisalongides nähtaval ning laovaru piisav, et igaüks leiaks meelepärase auto.

Välise ja sisemise ilu väljapeetud tasakaal

ŠKODA on Fabia puhul õige pisut läinud kaasa pisiautosid üldisemalt tabanud trendilainega “igaüks saab häbenemata oma halba maitset demonstreerida” ning pakub ostjale ühtekokku kuni 125 värvikombinatsiooni keredetailide sobitamiseks. Õnneks on 125 vaid matemaatilise tehte tulem. Kerevärvide paletist leiab 15 põhitooni. Colour Concept programmi ja müügiesindaja abiga on võimalik aktsentide sobitamisel jääda hea maitse piiresse: katuse, A-piilarite, küljepeeglite ja 16-tolliste valuvelgede värvikamaks muutmisel on valikus punane, hõbedane, must ja valge.

Interjööris pakutakse nelja värvilahendust, mulle isiklikult meeldis Elegance varustustaseme valge naha kombinatsioon, mis lisas oluliselt soliidsust ning sportlikku üldmuljet. Muidugi saab veel sammu edasi minna, avada rahakotirauad veidi laiemalt ja võttagi eriti mugavate, spets-sportistmetega ja panoraamkatusega variandis auto ning nautida teadmist, et olete kõige edevama võimaliku Fabia omanik. Aga ka kõige lihtsamas, Active Black musta-halli tekstiiliga salongis, ei tekkinud kordagi tunnet, et eesmärgiks on olnud odavus ja kokkuhoid. Soliidne lihtsus ja kerge hooldatavus peaksid vähenõudlikumale kasutajale kenasti sobima.

Tervikuna jätabki Fabia endast väljapeetud ja kaasaegse ning kaugelt luksuslikuma mulje kui seda ühelt väikeklassi autolt eeldaks. Arvestades tõsiasja, et insenerid on kõvasti panustanud tehnoloogilistesse uuendustesse ning turvalisusse, teeb väikeauto ilusad silmad ette suurematele konkurentidele, kes mingil põhjusel pole suutnud ajaga kaasas käia. Mugavusvarustuse nimekiri on vähemalt pool kilomeetrit pikk, aga minu kaksteist punkti läheb sellele toredale tšehhi disainerile, kes on kursis Eesti ilmaoludega. Nimelt on ta pannud jääkraabitsa kohta, kust selle saab kätte ka siis, kui auto on mattunud lumme või on niiskus lukud kinni jäätanud- kütuseluugi siseküljele! See on geniaalne!

Kobe kokpit moodsale nutiinimesele

Viimasel ajal teatavad autotootjad, et kaks aju sõidu ajal on üleliigne luksus ja soovitavad juhil paaritada oma nutitelefon auto infosüsteemiga. ŠKODA Fabia on säärase armastuse väljendamiseks töötanud välja kombineeritud süsteemi, nimega MirrorLink™ ja Android-inimesed võivad siinkohal vist rõõmust hõisatagi, sest nii mugav on oma asju ajada puutetundlikul ekraanil, i-inimene irseb paraku piredalt ja ütleb, et see osa tahab veel järelaitamistunde. Navi hangub ja paneb pange - igal muul ajal mõjuks arvututel ringteedel edasi-tagasi seiklemine tõelise ajaviitena, aga mitte siis, kui minek käib kella järgi. Muusikat ei saa kuulata samal ajal kui navi töötab, jne. Muidugi on need vaid elu pisiasjad. Inimesed, kel nutifoni pole, peavad Fabias esialgu vististi paberkaardiga läbi ajama. Mis teatud oludes on ehk vanamoodne, aga omajagu kindlam kohalejõudmise viis.

Ruumikus ja volüümikus pole häbiasi!

Eelmisest nõks pikem ja laiem, MQB platvormile ehitatud ŠKODA Fabia sarnaneb oma mõõtudelt neljanda põlvkonna VW Golfile, mahutades vaevata neli täiskasvanut koos kaasavaraga. Hädapärast saab tagaistmele suruda ka kääbiku-mõõtu olendi, kes oma karvased labajalad peab sel juhul küll eesistujale kõrva pistma või siis end külili üle kaasistujate heitma.

See-eest on tšehhid vaeva näinud rea nutikate panikapaikade ja hoidikute laialipaiskamisega salongi- võimalik näiteks, et kääbiku varbad mahuvad esiistme seljatoe taskusse või ulatuvad pudelihoidikuni; tuleb lasta loovusel lennata! Eesistmel on mõnusalt pea-ja jalaruumi, käetoe juures läks kitsaks vaid sel korral, kui pimesi kuuendat käiku sisse lülitama hakkasin ja ehmatusega avastasin, et seda ei olegi. Soojas kliimas on muidugi erakordselt mõnus, lasta aken alla ja lükata sealt küünarnukk ja mõnikord ka pool keret tänavale, et vastutulijatele või mahajääjatele rõõmsalt lehvitada.

Proovisõidul Portugalis oli meil, naisterahvasel, pidevalt see tunne, et Fabia on justkui loodud uute suhete sõlmimiseks. Iseasi, kuidas Eestis viletsa suusailma ja paksu talvejopega rooli taga lõbutsemisega lugu on. Ennustan siiski, et mahub vabalt istuma ka morni ilmega ja luigesulest puhvriga. 330-liitrine pagasiruum on oma klassis suurim. Pool maja ja ämma lihapirukad, mis on tavaline neljaliikmelise pere nädalalõpu-väljasõidu varustus, mahutab Fabia silmagi pilgutamata. Kui lapsed koju jätta ja tagaiste alla lappida, võib autot kasutada askeetliku ööbimispaigana.

Seitse jõuallikat ja üllatused käigukastiga

Uus Fabia on tõeline iluvõimleja, kaaludes oma kergemas variandis, 1-liitrise, kolmesilindrilise mootoriga kõigest 980 kg ! See tähendab, et kerge kondiga sõidukit suudab särtsult edasi viia ka lahjem mootor. Seda proovisõit 1.0 MPI 70hj 5-käigulise manuaalkastiga Fabiaga ka tõestas: kui alguses ei saanud vedama, siis pärast ei raatsinud jääda pidama- Portugali kiirteel käis spidomeetri nõel paaril korral ära 150 km/h ligiduses ning soliidsed inglise autoajakirjanikud jäid meist valgusaastate kaugusele, lõug armatuurlaual, maha.

Elu läks erakordselt ilusaks siis, kui sõidujärjekord jõudis 1.4 TDI DSG kätte. 7-käiguline automaatkast on tuttav grupi teistelt markidelt ja kui midagi ette heita, siis ehk mõningast ülemõtlemist. llmselgelt on 90 hj käänulistel mägiteedel isegi rohkem kui vaja, vägisi kisub külg ees kurvi võtma.

Uue ŠKODA Fabia valikust leiab 4 bensiini-ja 3 diiselmootorit, võimsust vastavalt 60-110 ja 90-105 hj. DSG kahesidurilist, otselülitusega automaatkasti pakutakse vaid ülalmainitud 1.4-liitrisele, 90 hobjõulisele dislile ja 110-hobujõulsele, 1.2-liitrsele ottole. Manuaalkastide valik võtab silmad kirjuks ja jätab loogika ukse taha: kolmepotised tulevad viiekäigulistena, 1.2-st saab nii 5- kui 6-käigulisena ja diislitele on üksnes viiekad manuaalid. 5 käiku manuaalil ongi suurim miinus, mida oskan Fabiale ette heita. Tõenäoliselt võtab diisliomanikul, kes ei taha automaati, ajas tagasiminek aega. Mootori parameetrid lubaksid vabalt vahele panna ka kuuekäigulise manuaali, mis elu oluliselt mõnusamaks teeks! Selge see, et viis on odavam kui kuus, aga kas see on parim koht kokkuhoiuks? Eriti, kui kogu ülejäänud Fabia on nii-nii kaasaegne?!

Noh olgu, tootja lubab, et uus Fabia on koguni 17% protsenti vanast ökonoomsem. Start-stopp süsteem, kergemad materjalid ja rida sõiduabilisi aitavad ökotamisele kindlasti kaasa, aga kontseptuaalselt on “öko” siiski inim- ja loodussõbraliku eluviisi moebränd. Seega, kuus käiku oleks abiks!

Kokkuvõtteks

Uus ŠKODA Fabia on eeskujulik näide tänapäeva unifitseeruvast, võrdõiguslikust maailmast. Väike, moodne, sooliste eelistusteta, soliidne auto, mis sobib mehele ja naisele, noorele ja vanale, maal ja linnas. Eestis ilmselt lähevad paremini kaubaks ottomootoritega, keskmises varustuses Fabiad, kuigi diisli sõiduomadused vääriksid paremat positsiooni.

Hinnad on isuäratavad. Active-varustuses, 1.0 kolmepotilise, 60 hj, 5-käigulise manuaaliga Fabia hind algab 9990 eurost. Kõige kallim luukpära, Elegance varustuses 1.4ne DSG-kastiga diisel maksab alates 18 990 eurost. Combi-kerega on kõik mudelid paari tuhande euro võrra kallimad. Ma isiklikult eelistaksin, puht visuaal-esteetilistel põhjustel, Fabia luukpära. Ja eelistaksin seda väga mitmetele konkurentidele. On stiilselt välja kukkunud auto, mis pakub piisavalt ka sõidurõõmu-hetki.

-------------------------------------------

Allikas: whatcar.ee, jaanuar 2015, Ylle Rajasaar, Portugal